Vakantie

13 juni 2018 - Paramaribo, Suriname

Het is al weer een paar weken geleden sinds mijn laatste blog dus snel weer even een update over mijn leven hier in Su. Terwijl ik in de auto zit onderweg naar Brownsberg heb ik mooi de tijd om een verhaal te schrijven. Vorige week donderdag was mijn laatste dag in het ziekenhuis. Met een dubbel gevoel heb ik afscheid genomen van het ziekenhuis en de mensen daar. Aan de ene kant vond ik het erg jammer omdat ik hele leuke en lieve mensen ontmoet heb in het ziekenhuis, en aan de andere kant vond ik het lang genoeg geweest en had ik erg zin in de vakantie. Gelukkig heb ik mijn stage goed afgerond. Ik heb alle opdrachten kunnen doen en ik heb een positieve eindbeoordeling gehad! Vrijdag was het ook weer erg dubbel. Joline (mijn zus) en Teunice kwamen die dag aan maar dat betekende ook afscheid nemen van Annette. We waren die dag druk met het huis opruimen en schoonmaken zodat het er spik en span uit zou zien voor de vakantiegangers ;) Annette moest om 19:20 op het vliegveld zijn en we zouden dus om 17:30 vertrekken. Ik zeg zouden want in werkelijkheid vertrokken we pas om 18:18. Tot grote ergernis van Annette maar tot grote vreugde voor mij want dat betekende veel minder wachttijd voor mij op Zanderij want ik zou minstens tot 20:30 moeten wachten op Joline en Teunice. Gelukkig waren we nog net op tijd en kon Annette nog inchecken. Daarna begon het wachten voor mij.

Het leek Joline erg leuk om samen een blog te schrijven, dus ja daar ga je dan maar mee akkoord hé. Dus vanaf nu schrijven we samen!!

Op 1 juni om 15:15 vertrokken Teunice en ik (Joline) vanaf Schiphol naar Zanderij. Na een vlucht van 9,5 uur met wat turbulentie aan het einde kwamen we om 19:55 aan op het vliegveld. Gelijk voelden we al de enorme hitte. Wat ik (Petra) een beetje overdreven vond want de zon scheen niet eens meer en het was die dag best koud. Nadat we onze koffers hadden zagen we Petra eindelijk weer. Snel reden we naar huis omdat we best moe waren van de lange reis. Gelukkig hadden we daarvoor een goede chauffeur die wel wist waar het gaspedaal zat ;) Onderweg keken we onze ogen uit omdat er nog veel kinderen op straat waren. Van de omgeving hebben we nog niet veel kunnen zien omdat het al donker was. Na ongeveer een uurtje rijden kwamen we aan bij het huis. Ze kregen nog even snel een rondleiding van mij (Petra) waarna iedereen snel naar bed ging. Als jullie denken dat je hier echt vakantie kunt houden met uitslapen en zo dan vergissen jullie je. Hier ben je (zeker de eerste dagen) zodra het licht wordt al wakker. Dus vaak is dat zo rond 7 uur of half 8. De volgende deden we het rustig aan. Joline en Teunice moesten nog erg aan de temperatuur wennen dus ze waren niet vooruit te branden. Na wat boodschapjes heb ik (Petra) ze toch zover gekregen om mee te gaan naar de waterkant. Dit was ook weer een hele belevenis want voor het eerst in ons leven zaten Teunice en ik (Joline) in een taxi. Na wat rondwandelen door de stad hebben we heerlijk bij 't vat gegeten met een paar heerlijke cocktails erbij. De volgende dag was het zondag. Ook weer een hele belevenis. We gingen naar de kerk. En zoals jullie al eerder begrepen van de blogs is dat toch wat anders dan we in NL gewend zijn. De dominee was zeer enthousiast en wat vooral een verschil is, is dat je aan het begin van de dienst de mensen die bij jou in de buurt zitten een hand geeft en ze een goede dienst toewenst.

Onze eerste trip naar het binnenland was Bigi pan. Ik (Petra) ben daar al eerder geweest maar het was zo mooi dat het zeker de moeite waard was om nog een keer te gaan. Helaas waren er door de hoog waterstand erg weinig bijzondere vogels te zien. Zo veel rode ibi's er de vorige keer waren zo weinig waren het er nu. Dit was erg jammer. Ondanks dat hebben we 's avonds wel een kaaiman gezien en deze ook even vast gehouden. Daarna hebben we nog naar een mooie sterrenhemel gekeken. Die avond hebben we (Joline en Teunice) ook voor het eerst in een hangmat geslapen. Ook een hele ervaring. De volgende gingen we weer op zoek naar de rode ibi's maar helaas er waren slechts 5 vogels te zien. Daarna volgden een modderbad. Na wat aarzelingen van Joline en Teunice en aansporingen van mij kwamen ze toch ook maar het water in.

Donderdag hebben we een rondvlucht gemaakt boven Suriname met een cessna. (Dat is een klein vliegtuigje). De eerste vraag die de piloot stelde toen we net in het vliegtuigje zaten, was of we hem niet een beetje te jong vonden om al te vliegen. Nou ik kan je vertellen dat je dat NIET wil horen als je bijna de lucht in gaat. Hoe oud schatten jullie hem?? Maar hij vertelde dat hij al vanaf zijn 14e vliegt. Ondanks dat hebben we een hele mooie vlucht gehad.

Dit was alweer onze eerste week. En gelukkig beginnen we al aardig aan de temperatuur te wennen!!

1. Tante Tiny:
    13 juni 2018
    Ha meiden,

Bedankt voor jullie verslag. Had er Joline ook om gevraagd en ze heeft geluisterd naar dr tante. Leuk hoor, jullie verhalen. Jo en haar vriendin hebben ook al een hoop gezien.
    Achter wat voor verschrikkelijk gekleurd glas met inhoud zitten jullie? lijkt wel gif! Een regenboogcocktail of zo? Die rondvlucht was zeker best mooi? Ben benieuwd of ik de juiste leeftijd heb geraden. Ik wens jullie nog een fijne verdere vakantie en hoop de 30e jullie verdere verhalen te horen en foto"s te zien. Hartelijke groeten allemaal, ook van oom Ben.
  2. Tante Bep:
    13 juni 2018
    Hoi vakantiegangers !

Fijn Petra, dat je je stage met een goede beoordeling hebt kunnen afronden. Top!!
    Een hoop ervaringen opgedaan.
    En nu nog effe genieten van een paar weekjes vakantie.
    Super gezellig zo met z,n drieen.
    Leuk he Joline, om in zo,n compleet ander werelddeel eens op vakantie te zijn?
    We zijn allemaal erg benieuwd naar jullie verhalen en foto,s. Leuk zo,n happening op
    30 juni. Ik hoop er te zijn.
    Voor jullie alle drie nog een hele fijne tijd!
  3. Jeanette Hakkenberg:
    14 juni 2018
    Leuke verhalen weer!
    Fijn dat je je stage positief afgerond hebt! Geniet nog even van je vakantie en SU, want voor je 't weet sta je voorin de kapel... Tot dan!!
  4. Tante Coby:
    19 juni 2018
    Hallo Dametjes, jullie moeten het wel ontzettend gezellig hebben zo met z’n drietjes. Geen werk meer , lekker vakantie vieren. Leuk als je straks weer thuis bent Petra, dat er iemand is die weet wat je allemaal gezien hebt! Weet je hóe blij jullie moeder (en ongetwijfeld ook je vader) is dat jullie zaterdag weer thuiskomen? Geniet nog maar even een paar dagen en dan heel gauw tot ziens 😘😘